Sunday 21 October 2012

Cara Memelihara Ayam Belanda



Saya ingin berkongsi beberapa perkara penting dalam bidang penternakan ayam ini. Beberapa tahun dahulu, ramai yang tidak tahu bagaimana untuk memelihara ayam belanda dengan betul terutama di peringkat anak. Hasilnya banyak anak ayam yang mati dan penternak terus “give-up” dan terus tak nak bela ayam lagi.
R & D terus dijalankan oleh insan-insan yang berminat dan natijahnya, hari demi hari kita semakin mahir untuk menternak ayam belanda dengan cara yang betul dan membawa pulangan yang lumayan.

Anak ayam yang berumur 1 – 15 hari perlu diberi perhatian lebih kerana ianya menentukan masa depan ayam itu. Seorang penternak menasihati saya, anak ayam dalam usia 1 – 15 hari perlu diberi haba, minuman dan makanan yang cukup. Kalau dia sakit dalam tempoh tu, maknanya sampai matilah dia sakit. Kalau dia tempang dalam waktu tu, maka tempanglah dia sampai bila-bila. Gerenti tak sembuh. Sebab itulah untuk sesiapa yang baru nak belajar-belajar, elok beli anak ayam yang berusia 15 hari ke atas untuk mengurangkan risiko kematian dan kerugian.

Perumah

Pada musim hujan, pastikan perumah sentiasa kering, lapik lantai dengan rumput kering yang telah “di-spray” dengan larutan antibiotik DETTOL untuk elak jangkitan bakteria. Bakteria mudah merebak dalam keadaan lembab. Gunakan kreativiti anda untuk membina reban yang kalis nyamuk, sama ada menggunakan jaring halus atau kelambu. Nyamuk adalah musuh utama anak ayam. Sekali gigit jadi puru. Bersihkan perumah setiap hari, gas ammonia dari najis ayam boleh akibatkan penyakit pneumonia.

Haba

Seeloknya, anak ayam dipelihara dalam kotak khas (brooder) yang dibekalkan mentol sebagai pemanas. Berapa watt nak guna, terpulang kepada keadaan semasa. Kalau musim hujan, kenala pakai yang tinggi sikit (60 – 100 watt). Kalau musim panas, pakai 5 watt pun boleh. Pastikan tiada angin luar yang masuk terutama waktu malam kerana angin malam boleh memudaratkan anak ayam (masuk angin dalam paru-paru). Kalau dibiarkan anak ayam kesejukan, nanti mereka akan berhimpit-himpit dan anak ayam yang lemah akan mati kena himpit. Kalau panas sangat pun tak boleh jugak nanti mati kepanasan. So, pemerhatian berterusan daripada anda diperlukan untuk melihat pergerakan anak ayam. Kalau mereka bebas bergerak, maknanya haba cukup. Kalau asyik berhimpit saja, maknanya haba kurang. Anak ayam elok dijemur selama beberapa jam pada waktu pagi untuk medapat vitamin D dan antibodi dari matahari.

Air

Air yang mencukupi perlu untuk kestabilan dan keseimbangan badan. Jangan biarkan anak ayam haus terlalu lama. Elakkan beri air yang berklorin dan tidak bersih. Kalau dapat air bertapis atau dari sumber semulajadi lagi bagus. Boleh larutkan vitamin+ antibiotik dalam air untuk menguatkan anak ayam dan elak penyakit.

Makanan

Elok bagi dedak pemula ayam daging (starter) yang telah dirumus khas untuk anak ayam. Jenama apa pun boleh. Tapi orang selalu guna sama ada Gold Coin 201C, Cargill 901C atau Hong Lee 501C dan lain-lain. Kalau nak jimat, buat rumusan makanan sendiri campuran temukut,dedak padi,hampas kelapa, jagung hancur, ikan baja, gandum hancur dan sebagainya tapi pastikan zat mencukupi. Bila dah lepas sebulan boleh campur dengan dedak penggemuk (grower). Elakkan menukar jenis makanan atau dedak yang biasa diberi dengan makanan lain yang ayam tak biasa makan secara tiba-tiba. Tukar secara perlahan-lahan hingga mereka boleh terima makanan tersebut. Boleh juga disulam dengan rumput dan dedaun hijau untuk membiasakan mereka dengan makanan semulajadi.

No comments:

Post a Comment